انتشار کتابی با عنوان «آواز قمرالملوک وزیری و پیانو مرتضی محجوبی» کتاب «آواز قمرالملوک وزیری و پیانو مرتضی محجوبی» به قلم بهار برخوردار منتشر شد.

02:00185

انتشار کتابی با عنوان «آواز قمرالملوک وزیری و پیانو مرتضی محجوبی»
کتاب «آواز قمرالملوک وزیری و پیانو مرتضی محجوبی» به قلم بهار برخوردار منتشر شد.
برخوردار مولف کتاب به احیای نت ۱۱ تصنیف قدیمی برای ساز پیانو پرداخته است.
این آثار یادگار اجراهای ضبط شده بر روی صفحات گرامافون توسط کمپانی پارلوفون در سالهای ۱۳۱۰-۱۳۱۱ است.
نت بخش پیانو از روی نمونه صورت به جا مانده استخراج شده است و به خط نت بین‌ المللی با حامل مضاعف برای ساز پیانو با کوک ایرانی برگردان شده است. در عین حال آثار این کتاب قابل استفاده و اجرا برای دیگر سازهای موسیقی ایرانی نیز هستند.
این تصانیف که به صورت گروهی ضبط شده مشتمل است بر آوازِ قمر الملوک وزیری، پیانوی مرتضی محجوبی، تارِ مرتضی نی‌داود و ویلنِ موسی نی‌داود که آهنگسازی بیشتر این آثار را مرتضی نی‌داود با همراهی اشعاری از ملک الشعرای بهار، وحید دستگردی و پژمان بختیاری انجام داده است.
در مقدمه کتاب به تفصیل به تکنیک‌ های اجرایی و کوک پیانو ایرانی پرداخته شده است. همچنین در سایت www.pianoirani.ir نمونه صوتی اصلی این قطعات قرار داده شده است تا مورد استفاده همه هنرمندان قرار گیرد و زمینه استفاده برای دیگر پژوهشگران باشد.
دیگر آثار تالیفی و پژوهشی بهار برخوردار عبارتند از کتب «ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی»، «مشیر همایون شهردار»، «حسین استوار» و مجموعه سه جلدی «بچه‌های دیروز بچه‌های امروز».
پیش از این کتاب ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی در سال ۱۳۹۷ برای اولین بار توسط این مولف به خط نت بین‌ المللی منتشر شد و از سوی سازمان میراث فرهنگی به دو پرونده میراث ناملموس ملی به عنوان مرجع اضافه شد که هم اکنون نیز به چاپ سوم رسیده است.
بهار برخوردار تحصیل کرده موسیقی در مقطع کارشناسی نوازندگی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر است و به گفته وی تحقیق و پژوهش بر روی آثار بزرگان پیانوی ایرانی علاوه بر زنده نگه داشتن رپرتوار پیانو نوازی ایرانی سبب رشد و پیشرفت این ساز برای نسل آینده خواهد بود.

لینک کوتاه
https://haftominmowj.ir /?p=33240

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.