آیین رونمایی تازه‌ترین مجموعه ترانه «امیر بی‌سرانجام» از سروده‌های سجاد عزیزی آرام به همراه پانزدهمین ماه نشست «درآستانه» کانون ادبی زمستان برگزار شد.

04:59166۰

آیین رونمایی تازه‌ترین مجموعه ترانه «امیر بی‌سرانجام» از سروده‌های سجاد عزیزی آرام به همراه پانزدهمین ماه نشست «درآستانه» کانون ادبی «زمستان» برگزار شد.

روز پنجشنبه ۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۹:۳۰ آیین رونمایی از مجموعه ترانه «امیر بی‌سرانجام» از سروده‌های سجاد عزیزی آرام همراه با پانزدهمین نشست «در آستانه» کانون ادبی «زمستان» در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

«امیر بی‌سرانجام»، دومین مجموعه ترانه از سجاد عزیزی آرام شاعر، ترانه‌سرا و دبیر کانون ادبی «زمستان» است که از سوی انتشارات شانی منتشر شده است. رونمایی از این کتاب در فرهنگسرای اندیشه باحضور فعالین حوزه موسیقی و  اساتید و مهمانان بزرگوار این  نشست: قاسم افشار، حسام‌الدین سراج، اردشیر کامکار، حمید غلامعلی، حمید ناصحی، محمدرضا چراغعلی، محمدرضا عیوضی، محمدرضا عقیلی، مهدی مقدم. یاحاکاشانی، چنگیز حبیبیان، حسین صفامنش. عادل تبریزی. مجید افشاری، مجید صالحی، مهرنوش قربانعلی، داود رحمت‌الهی، اصغرعلی کرمی ، کیان مقدم، حدیثه تهرانی ، افشین سیاهپوش، حمیدرضا شکارسری. محمدرضا شالبافان، احسان افشاری، مجید معارف‌وند. امیر شاهرخی. مصطفی جلالی پور.  مهدی استاداحمد. حمید چشم آورچ. و ……. همراه بود

مجموعه ترانه‌های «امیر بی‌سرانجام» متشکل از ۵۰ ترانه است که در یک سال و نیم گذشته توسط سجاد عزیزی آرام سروده شده اند و تاکنون عموم آن‌ها توسط خواننده‌هایی مانند محمد معتمدی، امیرعباس گلاب، محمدرضا عیوضی، حمید غلامعلی، کاوه آفاق و… اجرا شده است. قالب ترانه‌های کتاب «امیر بی‌سرانجام» عاشقانه‌های غمگین است که به موضوعاتی مانند ترانه برای ایران و شهدا نیز پرداخته است.

حمید ناصحی نویسنده، ترانه سرا و پژوهشگر موسیقی ایران که اجرای مراسم رونمایی از کتاب «امیر بی‌سرانجام» را برعهده داشت در این مراسم گفت: روال انتشار کتاب‌های مجموعه ترانه در کشور ما که خصوصا از اوایل دهه هشتاد و دهه هفتاد آغاز شد، عموما بر این منوال بود که ترانه‌هایی برای پیشنهاد به خواننده‌ها و آهنگسازها می‌نوشتند و این‌ها را مجموعه می‌کردند و منتشر می‌شد؛ یعنی اصولا ترانه‌های اجرا شده توسط هنرمندان نبود.

وی افزود: پیش از آغاز این جریان در ترانه سرایی و انتشار مجموعه ترانه‌ها، از اساتید بزرگ ترانه‌ سرایی مانند، ایرج جنتی عطایی با کتاب «زمزمه‌های یک شب سی ساله» یا اردلان سرفراز «ریشه تا همیشه» منتشر شده بود که قبلا توسط خواننده‌هایی اجرا شده بود.

مجری آیین رونمایی از مجموعه ترانه‌های «امیر بی‌سرانجام» بیان کرد: جریان انتشار مجموعه ترانه‌ها توسط ترانه سراها بعد از دوره‌ای که گفتم، با ترانه‌هایی همراه بود که اجرا نشده بودند، این اتفاق تا به جایی خوب بود در شرایطی که آن ترانه سراها در حال همکاری با یک آهنگساز و یا یک خواننده بودند، مانند کتاب‌های ترانه یغما گلرویی که آثاری که با ترانه او اجرا شد به بهانه انتشار همین کتاب‌ها توسط او بود. همراه نبودن ترانه یک ترانه سرا با خواننده و آهنگساز معضلی است که او را در باتلاق تکرار قالب‌های آسان در ترانه به دلیل نبودن ملودی می‌اندازد که این معضل به ضعف ترانه‌ها و موسیقی پاپ می‌رسد.

این ترانه سرا در پایان درباره سجاد عزیزی آرام و مجموعه ترانه او گفت: برگزاری جلسات ترانه و کارگاه‌ها، کانون‌ها و مسابقات ترانه باعث شد که با همت فعالین این حوزه ساختمان و قالب ترانه سرایی متنوع و متحول شود. سجاد عزیزی آرام هم از همین حوزه رشد کرد، خاستگاه شعری قوی دارد و مدیریت کانون ادبی «زمستان» در نگاه او به ترانه و آشنایی به قالب‌ها و فرم‌های ترانه تاثیر گذاشت که نتیجه آن انتشار دو مجموعه ترانه از او است که عمده ترانه‌ها توسط خواننده‌های مختلف اجرا شده اند.

پس از رونمایی از این مجموعه ترانه، پانزدهمین ماه نشست «درآستانه» کانون ادبی «زمستان» برگزار شد. سجاد عزیزی آرام دبیر کانون ادبی «زمستان» درباره این نشست به خبرنگار صبا گفت: «در آستانه» ایده‌ای بود برای هنرمندان جوانی که خارج از تهران هستند، طبق فراخوان در سه بخش خوانندگی موسیقی ایرانی، موسیقی پاپ و ترانه و شعر آثار از تمام کشور برای ما ارسال می‌شود و ما با نظر داوران و کارشناسان آثار برگزیده را مشخص می‌کنیم که طی چند مرحله، برگزیدگان هر دوره از نشست مشخص می‌شوند.

وی در پایان توضیح داد: هدف از برگزاری این نشست، کمک به دیده شدن هنرمندان جوانی است که در شهرستان‌ها دسترسی کمتری به امکانات برای رشد و پیشرفت در حوزه موسیقایی خود دارند. این سلسله جلسه‌ها آموزشی نیست و هدف دیده شدن افرادی است که به کانون‌های ادبی و موسیقی دسترسی ندارند. برگزیدگان چند دوره قبل «در آستانه» بعدها با هنرمدان سرشناسی همکاری کردند که این ناشی از تاثیرگذاری این سلسله نشست‌های کانون ادبی «زمستان» دارد.

مرحله نهایی پانزدهمین ماه نشست «در آستانه» با اجرای سجاد عزیزی آرام در سه بخش و هر بخش با حضور پنج نفر برگزیده همراه بود که در پایان با رای داوران بهترین آن‌ها انتخاب شدند.

پس از اتمام هر سه بخش، با نظر داوران نفرات برتر مشخص شدند.

برگزیده‌ی بخش ترانه: سرکار خانم هلن رحمانی

برگزیده‌ی بخش موسیقی پاپ: جناب آقای پیمان بیات

برگزیده‌ی بخش موسیقی ایرانی: جناب آقای حکمت رمضانی

عکاس شادنوش جنگروی 

 

لینک کوتاه
http://haftominmowj.ir /?p=18260

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند