در شامگاه دومین روز از سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، تالار وحدت میزبان ارکستر سازهای ملی ایران شد تا برای مخاطبان موسیقی ایران و جهان، هم خاطره خلق کند و هم خاطرات آثار به یاد ماندنی را یادآوری کند.

به گزارش روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، بخش اول رپرتوار ارکستر ساز های ملی ایران با سوئیت ابن سینا، ساخته فرهاد فخر­الدینی آغاز شد. فخرالدینی این قطعه را برای سریال خاطره­انگیز ابن سینا، ساخته کیهان رهگذار ساخته بود.

چهارگاه برای ویولن و ارکستر، دومین قطعه ای بود که با حضور امین غفاری به عنوان سولیست ویولن اجرا شد. این قطعه را فرهاد فخرالدینی در دهه پنجاه ساخته بود که برای نخستین بار در برنامه شماره صد و هفتاد و یک گل­های تازه اجرا شد که شجاع­الدین کشکرلو، سولیست آن اجرا بود.

لزگینکا از باله گایانه، سومین قطعه­ای بود که ارکستر ساز­های ملی آن را اجرا کرد. این قطعه بخشی از باله گایانه اثر آرام خاچاتوریان است. باله گایانه برای اولین بار در نهم دسامبر هزار و نهصد و چهل و دو در شهر پرم روسیه به روی صحنه رفت.

 

تاج، سلامتی استاد شجریان را آرزو کرد

 

به گزارش روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، در ادامه این کنسرت، وحید تاج به روی صحنه آمد تا تصنیف­های بخش اول را اجرا کند. او قبل از اجرای تصنیف موج که چهارمین قطعه کنسرت بود، گفت:« تصنیف موج از ساخته­های استاد فخرالدینی با کلام زنده یاد فریدون مشیری است که خوانندگان بزرگ آن را اجرا کرده­اند. یکی از این بزرگان که من در آواز خیلی چیز­ها از ایشان آموخته­ام و مدیون او هستم، استاد محمدرضا شجریان است. آرزو می­کنم ایشان به زودی سلامتی کامل را به دست آورند.»

تصنیف­های «خوش آمدی» ساخته رضا نارون با کلامی از کاوه و «بهار من» ساخته علی تجویدی با کلامی از منیره طه، پنجمین و ششمین تصنیف هایی بود که تاج اجرا کرد و با اجرای این دو تصنیف، بخش اول کنسرت ارکستر ساز های ملی پایان یافت.

 

وحید اسداللهی تالار وحدت را به وجد آورد

بعد از تنفس کوتاه، بخش دوم کنسرت با اجرای ریتم­های رقص آذربایجانی، اثر توفیق قلی اف، آهنگساز شهیر موسیقی فلک آذربایجان آغاز شد. قلی­اف این قطعه را برای ناقاره و ارکستر نوشته است که وحید اسد­اللهی با ساز ناقاره در اجرای این قطعه، ارکستر را همراهی کرد. اجرای اسد­اللهی چنان پر شور بود که چند بار تشویق مخاطبان در سالن هنگام اجرای قطعه را به همراه داشت. در پایان این قطعه، با تشویق­های پی­درپی مخاطبان، اعضای ارکستر به احترام مردم ایستادند.

در ادامه، امین غفاری به عنوان سولیست ویولن قطعات شورآفرین ساخته علی اکبر قربانی، هوراستکاتو ساخته گریگوراش دینیکو و پرواز زنبور عسل اثر کرساک اف، کلاسیسیست شهیر روس را با ارکستر اجرا کرد.

بر اساس این گزارش، در ادامه ارکستر رنگ شرقی، از ساخته­های موسی خان معروفی را اجرا کرد تا بعد از آن، وحید تاج برای اجرای چند تصنیف به روی صحنه بیاید. در این قسمت وحید تاج تصنیف به یاد صیاد، اثر جواد لشکری با تنظیم مرتضی حنانه و کلام هدایت نیرسینا را اجرا کرد. مرتضی حنانه این تصنیف را برای ارکستر فارابی تنظیم کرده بود که از اوورتور آن در فیلم سینمایی «تشریفات» به کارگردانی مهدی فخیم زاده استفاده شد. ضمناً این تصنیف بارها توسط ارکستر ملی ایران اجرا شده بود.

سیزدهمین قطعه این کنسرت، تصنیف دگر چه خواهی از ساخته های حبیب­الله بدیعی با کلامی از اسماعیل نواب­صفا با تنظیم شهرام توکلی بود. این تصنیف هم قبلاً توسط ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخر الدینی توسط خواننده های مختلف اجرا شده بود.

پایان­بخش کنسرت ساز­های ملی ایران، تصنیف خاک مهرآیین ساخته علی اکبر قربانی با کلامی از اسماعیل فرزانه بود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *